Els inicis de la musicoteràpia





Àngela Canós Nebot,
Alumna de l'aula de cultura audiovisual


La musicoteràpia, en el sentit més estricte, és una tècnica terapèutica  que utilitza la música en totes les seues formes, amb la participació activa o receptiva per part del pacient.
Al  escoltar una cançó, aquesta ens pot parèixer alegre, trista o pot despertar en nosaltres multitud de emocions. Moltes voltes, associem al nostre estat d’ànim una melodia, una cançó, que al escoltar-la per primera volta, ja provoca en nosaltres sentiments que quedaran gravats junt amb aquesta melodia. Doncs bé, la musicoteràpia té com a objectiu  solucionar problemes de salut, utilitzant  aquests efectes que la música pot produir  en nosaltres.
La idea sobre la  que es basa la musicoteràpia, és el reconeixement  de malalties que tenen origen  en  el cervell, el  qual transmet un  estímul  a una part determinada del cos, que s’encarrega de manifestar els símptomes propis d’una malaltia. Amb la musicoteràpia es tracta d’arribar al cervell a través d’estímuls que condueixen a relaxació i a la alegria o inclús a  través de melodies que puguin pal·liar els efectes produïts per una malaltia, les quals, poden causar efectes sorprenents.
Però, des de quan la música s’utilitza com  remei per a moltes malalties? Anem a indagar un poc en la evolució de la música com a tècnica terapèutica, com aquesta ha avançat i com  hem arribat a tècniques tan innovadores com les que hi han actualment.      
Des de la prehistòria, la música s’utilitzava en el rituals màgics, religiosos i  especialment de curació. Posteriorment, en la civilització egípcia, s’han trobat molts papirs i documents en els que es relacionava la música amb la capacitat de curació  del cos, calmar la ment i purificar  l’ànima. Per  exemple, s’atribuïa a la música una influència favorable a la fertilitat de la dona. En el poble hebreu també es feia servir la música en casos de problemes físics i mentals, sent aquesta la primera època en la que data el primer relat sobre la aplicació de la musicoteràpia.
Molts filòsofs i científics grecs, també van plantejar idees i teories sobre els efectes de la música en la salut de les persones. Entre ells:

Pitàgores à pensava que hi havia música entre els astres i quan es movien, ho feien seguint  relaciones entre la música i les matemàtiques. També va desenvolupar teories matemàtiques  per a explicar l’harmonia en la música, relacionada amb la del univers i  l’ànima humana. Per això, el pensador creia que les malalties mentals son degudes a desordres en l’harmonia de l’ànima, sent la música un instrument important per  a recuperar aquesta harmonia.
Plató à parlava de que la música era divina, que aquesta podia donar plaer. En la seva gran obra “La República” , considera que la educació  musical era un pas fonamental per a la formació dels joves que  en un futur, serien els governants de la nació i del poble.
A Aristòtil se li deu la teoria del Ethos, una paraula grega que pot ser traduïda com la música que provoca els diferents estats d’ànim. Aquestes teories es basaven en que el ser humà i la música, són dos elements que estaven indissolublement relacionats.
Per a la musicoteràpia es fonamental aquesta teoria proposada per Aristòtil, la qual considera que els elements de la música, com la melodia, l’harmonia o el ritme, exerceixen efectes sobre la part fisiològica, emocional, espiritual i sobre la força de voluntat del home, per la qual cosa es va determinar un determinat Ethos a cada mode o escala, melodia o ritme.
Ja en la Edat Mitjana ,destaquen principalment dos teòrics. En primer lloc San Basili, que va escriure una obra titulada “Homilia” , en la que destacava que la música calma les passions del esperit i modela els seus desajusts. El segon teòric és Severino Boecia, i la seva obra més important “ De institucions música” en la que reprèn   doctrina ètica de la música que senyalava anteriorment Plató. Per això, la música, es considera també en aquesta etapa un instrument educatiu si s’utilitza de forma correcta. No obstant, és una etapa en la que la majoria dels aspecte, inclosa la música i l’educació,  estan davall el domini de l’església i la religió.
Ja en el Renaixement, un dels teòrics més importants de la història de la música, Joannes Tinctoris, va elaborar una obra molt important sobre els efectes que causa la música sobre les persones, coneguda com “Efectum Musicae”
Dins del Renaixement  espanyol, Bartolomé Ramos de Pareja, va escriure també una obra sota el nom de “Música Práctica”, on analitzava els distints comportaments que adquirien les persones escoltant diversos tipus de música.
En el període Barroc, “naix la teoria dels afectes”, com una hereva de la teoria grega del Ethos, la qual serveix com a naixement d’un nou estil musical: la òpera. En ella es repren l’estil grec, com s’observa en la primera òpera que es conversa completa del compositor italià Jacobo Peri. No obstant, l’obra d’aquest període que millor reflecteix els efectes curatius de la música es “Misurgia universal” del jesuita Athanasio Kircher.En aquesta obra dissenya una un quadre sistemàtic dels efectes que produeix en l’home cada tipus de música, igual que Robert Burton en la seva obra “The anatomy of melancoly”

En el segle XVIII , comença a estudiar-se els efectes de la música sobre l’organisme des d’un punt de vista científic. Destaquen diverses metges : el francès Louis Roger o els anglesos Richard Brocklesby y Richard Brown, aquest últim en una obra anomenada “medicina musical”. En aquesta estudiava l’aplicació de la música en malalties respiratòries descobrint, que el fet de que els malalts de asma cantaven, els atacs es separaven més en el temps.
Dins del segle XIX, la música com a tractament i prevenció de malalties, continua sent un aspecte analitzat per molts científics i metges, entre els que destaquen Héctor Chomer o Tissot, els quals van observar que encara que la música no poguera millorar els efectes de l’estat físic dels seus pacients, si que els ajudava a allunyar-se de les seves dolències i a relaxar la seva ment.
Entre 1900 i 1950 el creador de la rítmica i precursor de la musicoteràpia va ser Emili Jacques Dalcroze; aquest considerava que l’organisme humà és susceptible de ser educat d’acord a l’impuls de la música. Va unir els ritmes musicals i corporals, trencant tots els esquemes tradicionals, i permetent el descobriment dels ritmes de l’ésser humà, únic punt de partida per a la comunicació amb el malalt. Els deixebles  de Dalcroze van ser els pioners de la Teràpia Educativa Rítmica.
Edgar Willem, pedagog, educador i terapeuta, va realitzar estudis profunds que giren al voltant ce la preocupació per investigar i profunditzar sobre la relació home-música a través de diferents èpoques i cultures.
Karlf Orff, per la seva banda, va prendre com a base de un sistema d’educació musical el moviment corporal, utilitzant el cos com a element de percussió i el llenguatge en la seva forma més elemental. Per a aquest autor, la creativitat unida al plaer de la execució musical permet una millor socialització i establiment d’una bona relació amb el terapeuta, així com  la confiança i l’autoestima.
Gràcies als músics contractats en els centres de salut dels combatents nord-americans durant la primera guerra mundial, es va crear en Estats Units en 1950 la primera Associació Nacional de Teràpia Musical, la qual edita una revista i realitza un congrés anual i inicia la formació de terapeutes musicals.
En l’actualitat aquesta formació es dona en diverses universitats d’aquest país, i els musicoterapeutes tenen un alt rang d’acció professional.
Posteriorment, van continuar fundant-se associacions( En Anglaterra, en Viena, al llarg de tota Llatinoamèrica..) i es va fundar el primer institut de Musicoteràpia, amb una orientació cap a la investigació Neuro i Psico-fisiològica.
Com a conclusió, podem dir que actualment, la musicoteràpia  realitza un paper molt important en el tractament de malalties, ja que, amb la millora de les tècniques científiques per a la investigació, s’ha demostrat que la música si que té un verdader efecte sobre les persones. A més, l’ofici de musicoterapeuta cada volta és més freqüent, i és una figura que ja està present en molts centres 

No hay comentarios:

Publicar un comentario