La competència docent




Anna M. Vernia Carrasco
Professora de Trompeta
Certificada en Pedagogia Dalcroze


La tasca que desenvolupen els conservatoris de grau professional és fonamental per a què l’alumnat adquirisca les competències que hui es demanen per a concloure el que entendríem per nivell superior en música, però no s’han establert de moment les competències específiques ni per àrea ni per matèria.  Seguim regint-nos per continguts.

Segons l’article 3. del diari oficial de la Comunitat Valenciana,nº6648 del 10 de novembre de 2011,  l’organització dels plans d’estudis, pel que fa a música i que ens duen a l’obtenció de graduat o graduada en Música, han de comprendre les competències transversals,  les competències generals i les competències especifiques per a cada especialitat.

Si els nostres estudiants de nivell superior han d’adquirir competències, no hauríem de començar a ensenyar-les el més prompte possible?

A tot açò cal afegir que sempre parlem de competències en música referint-nos a l’alumnat, però i el docent, quines competències cal que tinga per a ensenyar música?

Hi ha prou en ser expert per a formar experts? És la pregunta que planteja Perrenoud (en Parcerisa, 2007), en referència a que no és suficient saber música per a ensenyar música. És a dir, no és suficient amb la competència musical, també és necessària la competència didàctica.

La professió docent ha de ser sobretot vocacional per donar una qualitat educativa, i no entendre-la com una eixida laboral més (que ho és), doncs ser docent és una responsabilitat que implica tindre el futur de molts xiquets i adolescents en les nostres mans.

Haver adquirit coneixements no significa ser competent, perquè és poden conèixer diferents tècniques i no necessàriament saber-les aplicar (Parcerisa, 2007). Segons l'opinió d'este autor, cada etapa educativa hauria de definir les seues competències, definint els objectius de cada àrea o assignatura, en forma de capacitats que permeten avançar cap als competències.

Les competències professionals dels educadors en música han d’anar més enllà del concepte tradicional de quedar-se només en la tècnica. Cal que siguen crítics i flexibles, oberts i amb capacitat d'incloure  canvis i noves maneres de fer adaptant-se a les demandes actuals.
  • Les competències específiques o transversals han de ser el referent per a definir els objectius de cada àrea o assignatura.
  • Per a adquirir competències s'han d'aconseguir recursos i aprenentatge per a mobilitzar-los.
  • Els continguts han de relacionar-se amb els objectius a què responen.
  • Per a l'ensenyança per competències és fonamental la coordinació entre docents.
La figura anterior ressalta alguns punts a tindre en compte alhora de plantejar una programació per competències, tot i que este autor no es refereix als ensenyaments de conservatori, cal tindre en compte aquestes recomanacions.

Lee S. Shulman (1987) anomena set categories del coneixement importants del professor.
  • Coneixement de la matèria.
  • Coneixements pedagògics generals.
  • Coneixement del currículum.
  • Coneixement didàctic del contingut.
  • Coneixement dels estudiants i les seues característiques.
  • Coneixements dels continguts educatius.
  • Coneixements de les finalitats educatives, els objectius, els valors i els fonaments històrics i filosòfics.
Com diu Pliego d’Andrés (s/f) els coneixements i l’aplicació dels principis pedagògics són un deure per a qualsevol docent de qualsevol nivell, així la formació musical en l’àmbit del Conservatori hauria de contemplar aquests elements per a completar la formació de l'alumnat en el nivell professional.


BIBLIOGRAFIA
PARCERISA, Artur (2007). Competències en educació musical. Eufonia, 41, Pp 6-16. Barcelona: Graó
SHULMAN, L.  (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform.  Harvard Educational Review,   57
PLIEGO de ANDRÉS, Víctor (s/f). La formación del maestro especialista de música
        [En línea] en:





No hay comentarios:

Publicar un comentario